Metoda Dobrego Starty (MDS) jest modyfikacją opracowanej w latach 40 – tych metody Le Bon Depart przez fizjoterapeutkę Thei Bugnet wykorzystywanej do nauki czytania i pisania. Popularyzację tej metody Polsce zawdzięczamy pani prof. Marcie Bogdanowicz.
Jak już wcześniej wspomniałam MDS ma ułatwić dzieciom naukę czytania i pisania poprzez zintegrowanie działań psychomotorycznych, czyli usprawnieniu funkcji analizatora słuchowego, wzrokowego, kinestetycznego oraz dotykowego i ruchowego. Zajęcia prowadzone MDS przebiegają w trzech etapach wykorzystując wzrok, słuch, ruch. Pierwszym etapem zajęć to wprowadzenie: dzieci podczas tego etapu uczestniczą w zabawach ruchowych, poznają piosenkę, rozwiązują zagadki, wzbogacają słownictwo. Drugim etapem MDS są tzw zajęcia właściwe. Podczas tego etapu uczniowie zapoznają się z obrazem graficznym litery. Zajęcie właściwe przebiegają według określonej struktury składającej się najpierw z ćwiczeń ruchowych, następnie z ćwiczeń ruchowo- słuchowych, a na samym końcu dołączamy ćwiczenia wykorzystujące oprócz ruchu, słuchu jeszcze wzrok. Ostatnim etapem MDS jest relaksacja uczniów.
Pani prof. Marta Bogdanowicz opracowała do tej metody szereg pomocnych materiałów dla nauczycieli i uczniów. Dla klas I polecam cykl „Od piosenki do literki” wydane przez wydawnictwo Harmonia. Cykl ten składa się z dwóch część. W pierwszej części znajdziemy litery z alfabetu podstawowego, zaś druga część zawiera zmiękczenia i dwuznaki. Każda z części zawiera zestaw kart pracy dla uczniów, podręcznik dla nauczyciel z piosenkami i ze scenariuszami zajęć oraz płytę CD.
Metoda Dobrego Startu jest wykorzystywana wszechstronnie. Zarówno ma zastosowanie u uczniów klas I podczas wprowadzania liter, ale również przedszkolach, jak i podczas pracy z uczniami posiadającymi deficyt intelektualny. Bardzo polecam proponowaną metodą, ponieważ jest ona atrakcyjnym sposobem poznawania liter, a jak każdą poznaną metodę możemy ją modyfikować i wykorzystywać do naszych potrzeb.
źródło: www.harmonia.edu.pl
Najnowsze komentarze